Hoe vertaal je jouw idee tot een concept?
De afgelopen 12 jaar heb ik bij Oddessey veel ervaring opgedaan in het ontwikkelen van nieuwe concepten. Gedurende deze tijd zijn er talloze ideeën van klanten besproken, en ontwikkeld, van idee naar werkend product. Hoe vertaal je jouw idee nou het beste naar een concept en vervolgens product. Hoe voorkom je budget- en tijdverspilling? In deze blog neem ik je mee in dit proces!
In mijn ogen is de grootste valkuil het volledig focussen op de ontwikkeling van het product of de dienst, zonder dat er goed onderzocht wordt wat de (potentiële) eindgebruiker nou eigenlijk echt wil. Men start met het bouwen van een kasteel, terwijl de potentiële gebruikers daar helemaal niet op zitten te wachten. Er wordt dan veel geld, tijd en energie verspild. Dit is eeuwig zonde en kan met de juiste stappen voorkomen worden. Deze heb ik voor je op een rijtje gezet.
Doelgroep
Een nieuw concept begint bij een idee. Dit kan van alles zijn, maar in de meeste gevallen is het de oplossing voor een probleem van de doelgroep. Het is dus enorm belangrijk om te weten wie de doelgroep is en hoe zij te bereiken zijn. Om de vertaalslag naar een concept goed te kunnen maken is onderzoek onder potentiële gebruikers en stakeholders nodig. Daarvoor moet je dus naar buiten! Denk bijvoorbeeld aan interviews of enquêtes. Dit is voor sommige mensen een lastige stap, maar als je dit overslaat ga je teveel uit van je eigen denkkaders en doe je teveel aannames. Dat is zeer gevaarlijk.
Informatie verzamelen
Haal zoveel mogelijk informatie op vanuit de doelgroep. Ervaren zij het probleem dat je wil oplossen? Waar lopen ze tegenaan en wat zou hen kunnen helpen? Betrek er adviseurs bij en overleg met veel verschillende partijen. Stel de juiste vragen; vraag de doelgroep niet wat ze van je idee vinden. Mensen zijn (onbewust) geneigd om sociaal wenselijke antwoorden te geven en te antwoorden dat ze het een goed idee vinden. Stel de vragen zo dat je erachter komt of zij het probleem ervaren waar jij denkt dat ze tegenaan lopen.
Nadat de behoefte van de doelgroep duidelijk is, kan je jouw idee hierop afstemmen. Stel jezelf kritische vragen. Lost de oplossing het probleem van de doelgroep echt op? Is het iets waar de doelgroep op zit te wachten en waar zij geld aan willen uitgeven?
Bepaal je MVP
Trechter jouw idee om tot een MVP te komen. Dit is de kleinste versie van jouw product waar je live mee kunt gaan. Bepaal wat er voor een potentiële gebruiker noodzakelijk is om het product te kunnen gebruiken. Houd het zo klein mogelijk, zodat je snel live kan gaan om feedback op te halen. Op het moment dat je bepaald hebt wat de absoluut noodzakelijke functionaliteiten zijn voor versie 0.1, dan kan je dit gaan ontwikkelen.
Je kan het idee vervolgens testen bij potentiële gebruikers. Maak bijvoorbeeld een coming-soon pagina met wat schetsen en uitleg van het product. Of geef men de mogelijkheid om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Een heel mooi voorbeeld hiervan is hoe Dropbox de MVP heeft getoetst. Met een presentatie steeg het aantal geïnteresseerden van 5.000 naar 75.000. Dit gaf hen genoeg bewijs om het product te ontwikkelen.
Ontwikkel agile
Na de ontwikkeling van de MVP ga je live en zorg je dat de doelgroep het product gebruikt. Betrek alle eerste gebruikers bij de ontwikkeling van het product en ga voortdurend met hen in gesprek. Verzamel alle wensen en andere feedback op een lijst. Dit kan je vervolgens meenemen in de verdere ontwikkeling van het product, zodat het steeds beter aansluit op de wensen en behoefte. Elke kleine update pak je op dezelfde manier aan. Je onderzoekt, je ontwikkelt de update en je gaat feedback verzamelen. Als je product veel gebruikers heeft, kan je nieuwe functionaliteiten onder een testgroep verspreiden en eerst weer feedback verzamelen, voordat alle gebruikers deze nieuwe functionaliteiten krijgen.
Praktijkvoorbeeld
Een recentelijk voorbeeld van een project waar wij dit op deze manier hebben aangepakt is de ontwikkeling van www.easyfit4all.nl. Het idee voor een platform op het gebied van beweging, voeding en ontspanning is enorm geëvolueerd. In het begin hebben we uitgebreid onderzoek gedaan onder de potentiële doelgroep. Hierdoor konden wij heel goed bepalen wat de MVP moest worden en konden we dit binnen een maand lanceren. De eerste gebruikers werden aangehaakt en zijn nu ambassadeurs. Vanuit hun gebruikersfeedback verbeteren we het product continu. En geloof me, het product nu is totaal anders dan onze eerste gedachten.
Loop jij rond met een idee? We helpen jou graag op weg om tot een goed concept te komen! Bel ons gerust eens op om een keer te sparren!