Oddessey Solutions zoekt pioneers om gratis onze nieuwe Project Overview Tool te testen en optimaliseren

In een brainstormsessie van ons team ontstond in 2018 het idee om zelf een tool te ontwikkelen die de projectvoortgang voor onze organisatie makkelijker, efficiënter én leuker zou maken. Als ontwikkelaar van apps en software werken we al jaren oplossingsgericht voor onze klanten. We stellen vast wat het probleem is en vervolgens ontwikkelen en bouwen we op maat de oplossing. Zo ook deze tool. Ons doel? Organisatiebreed meer draagvlak bij projecten creëren voor elk project én bij elk teamlid. Zo gezegd, zo gedaan.

In de afgelopen maanden realiseerden we de conceptversie van onze tool genaamd Project Overview Tool (POT). De volgende fase is het testen en optimaliseren van de tool. Dat doen we graag in de praktijk en dus nodigen we dienstverlenende bedrijven, die projectmatig werken, uit om deel te nemen aan de pilot POT. We zijn ervan overtuigd dat organisaties, zowel klein als groot, veel profijt hebben van de tool die wij zelf al niet meer kunnen missen.

In de praktijk

De tool heeft ons al veel opgeleverd. Naast meer inzicht en overzicht in projecten merken we ook dat de betrokkenheid van onze teamleden sterk is verhoogd. We zijn in staat om meer focus aan te brengen en te prioriteren in het werk. Dat verhoogt het totale rendement van projecten, maar draagt ook zeker bij aan een positief werkklimaat. Iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt en voelt daarnaast, door de brede kijk op het totaal aan projecten, ook meer betrokkenheid bij het werk van collega’s.

We zijn in de startfase begonnen met een eerste opzet van onze tool op papier. De basis van de tool bestaat uit een totaaloverzicht van verschillende projectfases. De projecten kunnen vervolgens flexibel de projectfases doorlopen. Dat gebeurde in onze eerste papieren testversie nog door een project op een Post-it te plaatsen en gaandeweg tijdens het proces te verplaatsen door de verschillende projectfases. Inmiddels kan dat met de digitale versie door de project tickets te verslepen tussen de fases.

De afzonderlijke projectfases bevatten bovendien elk een vakje met een hoofdactiviteit, bijvoorbeeld ‘feestelijke e-mail versturen’. Als er tijdens deze hoofdactiviteit interactie met een klant nodig was, maakten we dat door een markering zichtbaar. Zo was meteen voor iedereen in één oogopslag duidelijk waar aandacht voor de klant nodig is.

Van papier naar digitaal

De papieren versie kreeg een prominente plek in ons kantoor. Onze eigen ‘papieren pilot’ had de meerwaarde van het idee bewezen. De volgende stap was het digitaal maken van de tool. Toen de Post-it’s wegwaaiden door de openstaande ramen werd dit snel een prioriteit. We hebben de handen uit de mouwen gestoken en hebben de digitale versie ontwikkeld in de vorm van een MVP. Het belangrijkste daarbij was dat het systeem gebruiksvriendelijk zou blijven werken net zoals de papieren versie. We gebruiken de digitale versie nu al een aantal maanden. Ook hebben we de functionaliteiten (alleen waar nodig en zo eenvoudig mogelijk) uitgebreid.

De feedback van onze mensen?

  “De tool is makkelijk te integreren in onze werkwijze.”
  “Het maakt de voortgang van elk project visueel.”
  “Zonder veel tijd kwijt te zijn heeft het team een goed overzicht.”
  “Het maakt het werken leuker.”

Doe ook mee

Bij Oddessey Solutions weten we als geen ander hoe belangrijk het is om goed naar de eindgebruiker te luisteren tijdens het ontwikkelen van een product. Om de tool door te kunnen ontwikkelen tot een volwaardige versie hebben we hulp nodig. Werkt jouw organisatie met projecten en ben je op zoek naar een handige tool die overzicht en rendement brengt? Laat het ons dan weten.

Binnenkort starten we met circa tien organisaties aan een gezamenlijke testfase van de tool. Lijkt het je interessant om dit product gratis te gebruiken en een bijdrage te leveren aan het doorontwikkelen van een veelbelovende Project Overview Tool?

Meld je dan snel aan (vol = vol) door een e-mail te sturen met je contactgegevens naar . Dan sturen we jou de uitnodiging voor de informatiebijeenkomst op 17 en/of 23 oktober waar wij (onder het genot van een lekker ontbijt) de tool demonstreren en meer informatie geven over de pilot.